REVIEWS VAN STER-ONDERNEMINGEN
*De wereld verandert, dus een bedrijf moet mee veranderen. Maar hoe pak
je dat aan en wat zijn de opties voor strategieaanpassing? Dit overzichtelijke
en inzichtelijke boek helpt: een TomTom voor strategieaanpassing en een
waarschuwing voor knelpunten.
– Jeroen van der Veer, voormalig ceo Royal Dutch Shell
* Een vlot geschreven boek dat op heldere wijze een negental mondiale
ontwikkelingen schetst, met aandacht voor twee relatief nog onderbelichte
thema’s: wijzigende wereld- en zelfbeelden en sturende overheden. Daarnaast
bieden de auteurs ondernemers een handvat om deze thema’s te vertalen
naar hun eigen onderneming.
– Drs. Anja Montijn-Groenewoud, managing director accenture Nederland
* Managementboeken komen op mij vaak als ‘for dummies’ over. Gezond
verstand en ervaring laten zich moeilijk vatten in een breder, voor anderen
toegankelijk perspectief. En goed schrijven is ook niet iedereen gegeven.
Dit boek is de uitzondering die de regel bevestigt: toegankelijk, en voor
iedereen die het Nederlandse bedrijfsleven een warm hart toedraagt is ’de
Rotonde’ de moeite van het kennisnemen meer dan waard. Dit is het enige
recente managementboek dat ik met echt plezier gelezen heb, terwijl ik er
ook nog wat aan overgehouden heb.
– Floris Deckers, voorzitter raad van bestuur van Lanschot Bankiers
* De essentie van de veranderingen die een onderneming moet accommoderen
is dat niet winst maar waarden de basis vormen voor continuïteit en
ontwikkeling. Duurzaamheid is daarin een sleutelconcept en is primair
ethisch gefundeerd, techniek en organisatie zijn instrumenteel – zoals het
inspirerende Ster-ondernemingen laat zien.
– Prof. Dr. Cees Veerman, hoogleraar Duurzame plattelandsontwikkeling
in Europees perspectief (Wageningen/Tilburg), oud-minister LNV, voorzitter
Commissie Toekomstbestendig Hoger Onderwijs Stelsel en voorzitter
Delta Commissie
* Een goed en overzichtelijk boek voor de ster-ondernemingen van de toekomst.
Lang leve ambitie, creativiteit, nieuwe partnerships en storytelling.
– Raymond Cloosterman, ceo Rituals Cosmetics
* Een boeiend en actueel boek over de ontwikkelingen en uitdagingen van
het Nederlandse bedrijfsleven en zijn ‘ster-ondernemingen’. Met vele inspirerende
lessen en aanbevelingen, in de eerste plaats voor het management
van ondernemingen; zodat ze ook blijvend kunnen uitgroeien tot toppers.
Maar daarmee ook een inspiratiebron voor het nieuwe Nederlandse industriebeleid,
om de topsectoren waarin de Nederlandse economie internationaal
sterspeler is te versterken.
– Bernard Wientjes, voorzitter VNO-NCW