|
|
|
| | Ster-ondernemingen: kansen voor elke Nederlandse onderneming ondanks/dankzij de crisis
Onzekerheid is troef en de ene na de andere crisis dient zich aan, in de economie maar ook in de politiek. Het eens zo machtige Europa kampt met grote problemen in vele landen. Nederlandse en andere ondernemingen worden geconfronteerd met sterk wijzigend klantgedrag, vraaguitval, afname van economische groei, onrust in de Eurozone en overheden, die worstelen met begrotingstekorten en politieke onrust. In dit speelveeld zijn veel Nederlandse ondernemingen actief.
Reden genoeg voor Michiel Boersma en mij om in dialoog met het Nederlands bedrijfsleven een visie te ontwikkelen op hoe Nederlandse bedrijven kansen op groei en ontwikkeling kunnen creëren. Dit laatste is noodzakelijk om de bestaande welvaart in Nederland te behouden. In de Monitor Duurzaam Nederland 2011 wordt weer eens bevestigd dat het voor komende generaties moelijker wordt om in voorspoed te leven. Terwijl nu de keuze nog bestaat om daar structureel verandering in aan te brengen. Maar dat zal wel ingrijpende maatregelen vergen, waartoe de Nederlandse overheid tot nu toe niet bereid is gebleken.
In Ster-ondernemingen hebben we een positieve invalshoek, die van de kansen voor Nederlandse bedrijven gehanteerd. Hieraan ten grondslag ligt de nadrukkelijke erkenning van 9 ingrijpende fundamentele veranderingen die zich voltrekken in het speelveld van alle Nederlandse ondernemingen. Kennis daarvan en inzicht daarin zijn onmisbaar om die kansen te willen en kunnen creëren. De ogen sluiten voor deze fundamentele en ingrijpende veranderingen, zoals veel bestuurders en politici doen, betekent dat Nederlandse ondernemingen onnodig kwetsbaarder worden.
Ster-ondernemingen zijn Nederlandse bedrijven die dankzij creativiteit, kennis en internationale orientatie nu succesvol zijn en kunnen blijven in de komende jaren. In het boek wordt beschreven wat hun kenmerken zijn en hoe ze succesvol kunnen zijn. Hieruit wordt geen recept voor alle Nederlandse bedrijven afgeleid, maar ze inspireren ondernemingen juist tot het ontwikkelen van hun eigen succesformule. Omdat de geschetste visie gebaseerd is op de input van 30 bestuurders van heel verschillende Nederlandse bedrijven - van start-up's, kleinere, middelgrote, grote en multinationale ondernemingen - kan elke Nederlandse ondernemingen hiervan profiteren.
Ster-ondernemingen is in oktober 2011 bij Business Contact te Amsterdam verschenen. |
| |
|
|